AI-specialist Arinti helpt ziekenhuizen bij triage Covid-19

Actua

Nu ook de gebruikelijke ingrepen in ziekenhuizen weer mogelijk zijn, komt het er meer dan ooit op aan om zieke van gezonde patiënten te scheiden. De triage voor Covid-19 wordt in steeds meer ziekenhuizen aan AI uitbesteed.

Belgische ziekenhuizen kunnen gratis gebruikmaken van HealthBot van Microsoft om de triage en toestroom zo efficiënt mogelijk te plannen. In België koos Microsoft voor AI-specialist Arinti. 

Het jonge bedrijf uit Mechelen installeert de chatbots, legt het uit in COVID-19 Healthbot collaboration with Microsoft. Onder meer ZOL Genk, AZ Vesalius Tongeren en ASZ Aalst zetten de chatbot al in. Zeker nog twee zieken­huizen in Wallonië en Limburg staan op de planning.

Chatbot analyseert symptomen

De chatbot stelt vragen over symptomen als kortademigheid en koorts en over mogelijk contact met vermoedelijke besmette mensen. Op basis van de antwoorden ­adviseert de bot een bezoek aan de dokter of een quarantaine.

Patiënt ligt in het ziekenhuis
De chatbot schat op voorhand in of de patiënt besmet kan zijn met het coronavirus.

“Met die antwoorden bereiden we de ziekenhuizen voor op mogelijke toestroom. Ze krijgen zicht op leeftijd, geslacht en klacht”, zegt Wouter Baetens, co-oprichter ­van Arinti, aan De Tijd.

Bij de instroom van patiënten voor een minder dringende ingreep gaat Healthbot de kans op  besmetting na. Die kans bepaalt voor welke wachtzaal de chatbot een sms uitstuurt naar de patiënt. 

Lees het volledige nieuwsbericht in De Tijd: HealthBot helpt ziekenhuizen triëren

Healtbot van Microsoft en Arinti voor ziekenhuizen stelt vragen naar covid-19 symptomen
Healthbot van Microsoft en Arinti voor ziekenhuizen stelt vragen naar covid-19 symptomen