Accurat versterkt zijn AI-oplossing voor retailers met de opgehaalde 1,1 miljoen euro

Actua

AI-start-up Accurat haalt 1,1 miljoen euro op. Hiermee kan het zijn slimme model versterken dat retailers inzichten geeft in consumentengedrag. Onder meer VLAIO en serieondernemers Lorenz Bogaert en Toon Coppens investeren mee in Accurat.

Accurat uit Gent zet big data in om het offline winkelgedrag van consumenten in kaart te brengen. Uit deze analyse van data door kunstmatige intelligentie krijgen grote winkelketens nieuwe inzichten die hen helpen om datagedreven en onderbouwde strategische beslissingen te nemen. 

Ze kunnen hun lokale concurrentiekracht versterken, hun folderdistributie optimaliseren of meten hoeveel extra winkelbezoeken een campagne oplevert. Vandaag zijn onder meer Delhaize, Lidl, Proximus en Brico klant.

""
Retailers weten vandaag misschien 10 procent over hun klanten.
Bart Muskala, mede-oprichter van Accurat

Waar winkelen je klanten nog?

"Welk profiel hebben jouw klanten? Hoe ver rijden ze voor een bezoek aan jouw winkel? Welke van jouw concurrenten bezoeken ze? Dat zijn voor veel retailers nog blinde vlekken", zegt Bart Muskala, een van de twee oprichters van Accurat en gewezen partner bij reclamebureau BBDO. 

"Retailers weten vandaag misschien 10 procent over hun klanten. Ze hebben een goed beeld van het klantengedrag in hun winkels. Maar daar houdt het op. Hoe die consumenten zich gedragen bij hun concurrenten of in andere winkels, of hoe hun leefwereld eruitziet... daarvoor baseren ze zich op verouderde rapporten van marktonderzoeksbureaus en op onnauwkeurige enquêtes bij pakweg 1.000 klanten."

"Die rapporten en enquêtes zijn bovendien momentopnames", verduidelijkt mede-oprichter Steven Van Canneyt (ex-Yahoo en ex-Realo). "De coronacrisis heeft getoond dat de beslissingspatronen van consumenten razendsnel veranderen."

""
Het team van Accurat is klaar om de Europese markt op te gaan. © Foto Accurat

Uitbreiding naar heel Europa

Accurat haalt 1,1 miljoen euro op bij een eerste kapitaalronde. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Het opgehaalde geld zal gebruikt worden om nieuwe Europese markten aan te boren en om zijn R&D verder te versterken. 

Het jonge bedrijf was al aanwezig in België en Nederland. Recent werden de eerste contracten in Duitsland getekend. Met deze investering maakt het zich klaar om in heel Europa actief te worden.

Investeerders zijn KBC, PMV, VLAIO en serieondernemers als Lorenz Bogaert en Toon Coppens. Deze kennen we van online ondernemingen Netlog, Twoo, Realo en Delta.

Met subsidies van VLAIO

Accurat.ai wordt door VLAIO ondersteund via een ontwikkelingsproject. Bedrijfsadviseur Matthias Marescaux begeleidt hen hierbij. 

Hoe je financiering aanvullen via een subsidie?

Informeer je over een ontwikkelingsproject

Transformatie voor retailers

De investeerders zijn ervan overtuigd dat de technologie van Accurat de manier waarop retailers beslissingen nemen in de nabije toekomst zal transformeren. 

"Retailers staan elke dag voor moeilijke beslissingen", verklaart ondernemer en investeerder Lorenz Bogaert. 

"Buikgevoel, halve waarheden of verouderde inzichten zijn niet langer goed genoeg. Retailers zullen zich voor hun beslissingen laten leiden door de aanbevelingen van slimme artificiële assistenten die zich baseren op big data. Accurat is de oplossing voor de uitdagingen die op retailers afkomen."

TwitterLinkedIn