AI-start-up Segments.ai haalt 1 miljoen euro op en wordt eerste Belgische YCombinator start-up
Data is cruciaal voor bedrijven die slimme AI-toepassingen willen inzetten. Net op deze data focust de Leuvense start-up Segments.ai zich. Helpen ze je binnenkort ook met jouw bedrijfsdata?
Twee keer goed nieuws voor de Vlaamse start-up Segments.ai.
Het bedrijf neemt als eerste Belgische start-up deel aan YCombinator, de prestigieuze Amerikaanse start-up accelerator. Daarnaast haalt het 1 miljoen euro op bij investeerders om de groei van zijn remote-first team te ondersteunen. Dat communiceert Start it @KBC.
Wat doet Segments?
Segments.ai werd opgericht in 2021 en ontwikkelt een nieuw training data-platform voor computer vision.
Computer vision is de subtak van artificiële intelligentie die focust op de automatisatie van het menselijk zicht. Dat is nodig voor onder andere de ontwikkeling van zelfrijdende wagens, kassaloze winkels of het automatisch analyseren van plantengroei.
De hoeveelheid noodzakelijke data om zo'n toepassingen mogelijk te maken groeit snel tot miljoenen afbeeldingen. Deze hoeveelheden worden snel een bottleneck in de ontwikkeling.
Al grote internationale klanten
Segments.ai helpt ingenieurs hun data beter te beheren en sneller te labelen waardoor organisaties de ontwikkeling van hun computer vision-applicaties kunnen versnellen.
Na een jaar gebruiken al heel wat bedrijven wereldwijd het platform van Segments.ai om miljoenen datapunten te verwerken, van een Amerikaanse autoproducent en robotica-bedrijven tot farma- en sportbedrijven. Het aantal verwerkte datapunten verdubbelt ieder kwartaal.
Geïnspireerd door Airbnb, Dropbox, Gitlab
Na een acceleratietraject bij Start it @KBC, wordt de groei van Segments.ai verder ondersteund binnen YCombinator. Segments.ai is er begin 2021 als eerste Belgische start-up ooit toegelaten.
"Persoonlijke verhalen horen van de oprichters van miljardenbedrijven zoals Airbnb, Dropbox en Gitlab is van onschatbare waarde", zegt Otto Debals, CEO.
"Het netwerk van oprichters is fenomenaal en helpt elkaars uitdagingen oplossen, zelfs na het einde van het programma. Dit is waarschijnlijk nog meer waard dan de toegang tot internationale klanten en investeerders. We willen andere Belgische start-ups inspireren om sneller de stap naar internationale markten te zetten."