Kunnen data voorspellen of je song en concert een hit worden?

Ontwikkeling
Projectorganisator
Hogeschool PXL
In samenwerking met

Ancienne Belgique, Universal Music Belgium, Mediarte, Poppunt, GentleManagement, NEWS Recordings, Playright, Het Depot, Democrazy, De Casino, Het Wilde Westen, N9, Greenhouse Talent, C-Mine Cultuurcentrum

Is radio nog belangrijk in het doorbreken van een artiest? Welk nummer wordt de volgende hit? Welk genre verkoopt het meeste tickets? Beslissingen in de muziekindustrie zijn vaak gebaseerd op buikgevoel. Maar dit buikgevoel volstaat niet meer. Hoe kan objectieve data helpen?

Voor wie?

Dit project 'Data science in de muziekindustrie' richt zich tot kmo’s uit de muzieksector: concert- en festivalorganisatoren, platenlabels,...

Projectdoelstellingen?

Beslissingen in de muziekindustrie zijn vaak gebaseerd op buikgevoel. Organisatoren boeken een band die ze zelf goed vinden in de hoop dat het publiek hun mening deelt. A&R-verantwoordelijken geven platencontracten aan bands waarvan ze geloven dat ze zullen doorbreken. 

Festivalorganisatoren moeten beslissingen maken over catering, security, personeel, logistiek enzoverder. Jammer genoeg schiet buikgevoel vaak te kort. In de muzieksector is één misstap vaak voldoende om een kmo de das om te doen, een tegenvallende festivaleditie laat al snel een diepe schuldenput achter. 
Daarom zouden veel spelers in onze sector baat hebben bij een toepassing die hun beslissingen ondersteunt op basis van objectieve data. Gelukkig zijn de tijden veranderd.

Dankzij de opkomst van social media, streamingdiensten en technologische vooruitgangen in datacollectie en -verwerking zijn het aantal databronnen om beslissingen op te baseren radicaal toegenomen. Met dit project 'Data science in de muziekindustrie' willen we een eerste stap zetten in een verbindingstraject tussen wetenschap en praktijk. Zodoende hopen we in de toekomst deze wisselwerking tussen wetenschap en sector te verstevigen.

PXL_data science music_Photo by Pien Muller on Unsplash
AI berekent op voorhand hoeveel mensen een concertticket zullen kopen. © Foto Pien Muller, Unsplash

De projectdoelstellingen:

  • De ontwikkeling van een proof-of-concept webapplicatie
  • 2 openbare studiedagen
  • Ontwikkeling en ontsluiting van een databank met openbare gegevens over meer dan 20.000 artiesten.
  • De publicatie van een best-practices gids

Wat kan je verwachten?

  • Kennis over data science toegepast op de muzieksector
  • Toegang tot databank
  • Proof of concept applicaties voor predicties

Tijdlijn

  • 1/10/2019 : startdatum
  • continu instappen mogelijk
  • 30/12/2021 : einddatum
  • april 2022: openbare studiedag waarop de finale resultaten worden voorgesteld

Contactgegevens 

Conrad Hayen
conrad.Hayen@pxl.be

Meer info

www.pxlmusic.be

Hoe ondersteunt het Vlaams Beleidsplan AI jouw onderneming?

Vlaanderen investeert via het Beleidsplan Artificiële Intelligentie fors in onderzoek, praktische toepassingen en omkadering op het vlak van opleiding, bewustmaking en ethische vragen. Hoe ondersteunt het plan jouw onderneming?