5 redenen waarom cybersecurity je kmo laat groeien
Groei is het echte resultaat van het verhogen van je cybersecurity -maturiteit. Neem voorsprong op je concurrenten door volop te investeren in cyberveiligheid . 5 redenen om nu te investeren in je cyberveiligheid.
Cybersecurity zorgt voor groei
In de jaarlijkse EY Global Information Security Survey gaf 59 procent van de bevraagde organisaties aan dat ze in het afgelopen jaar het slachtoffer waren van een cyberincident.
Een cyberaanval voorkomen is inderdaad een goede reden om je cyberveiligheid te verbeteren. Maar er zijn nog redenen waarom cybersecurity integraal deel moet uitmaken van je digitaal transformatietraject.
Twee cybersecurity
-specialisten van EY België zetten de 5 voornaamste redenen op een rij. Koen Machilsen, consulting cybersecurity en privacy director en Yannick Scheelen, consulting cybersecurity en privacy senior manager.
Reden 1. Continuïteit verzekeren
Zo’n tien jaar geleden had een cyberaanval meestal niet echt veel operationele impact. De IT-omgeving lag een dag of twee plat, maar de operationele activiteiten liepen gewoon verder, weliswaar minder efficiënt.
Vandaag legt een gerichte cyberaanval bedrijven en organisaties volledig lam.
Technologie maakt meer en meer een fundamenteel onderdeel uit van de kernbedrijfsprocessen en dienstverlening. Automatisering connecteert integraal productieomgevingen met digitale tools om machines en installaties vanop afstand aan te sturen. Dat weten ook de cybercriminelen.
Cybersecurity niet in je operationele activiteiten integreren, betekent zoveel als wachten tot een hacker er voor je de stekker uittrekt.
Investeren in cybersecurity geeft je een grotere garantie op continuïteit van je onderneming.
👉 Hoe start je? Ontdek de Cybersecurity-verbetertrajecten voor kmo’s van EY en andere dienstverleners. VLAIO sponsort 45 procent van je traject.
Reden 2. Financieel verlies voorkomen
Cybercriminelen zien kmo’s als een gemakkelijk doelwit omdat deze bedrijven zich meer focussen op de operationele groei van de business. Daardoor dreigen ze het cyberveilig opereren van die business te verwaarlozen
Trappen je directieleden of medewerkers in de val van phishingaanvallen via e-mail, sms of WhatsApp-berichten? Je denkt misschien van niet, maar het gebeurt dikwijls. En dan schrijven ze voor je het weet geld over naar deze criminelen.
Of ze geven hackers vrij spel en toegang tot cruciale bedrijfsinformatie en -systemen. Dit leidt vaak tot grote financiële verliezen.
Reden 3. Vertrouwen creëren
Cybercriminelen zien kmo’s als gemakkelijke toegangspoorten tot de grotere bedrijven waaraan ze diensten of producten leveren.
Toon daarom je klanten dat je cyberproof opereert. Een hoge cybersecurity -maturiteit geeft je klanten vertrouwen in de manier waarop je met hun data omgaat op het vlak van veiligheid en privacy. En het verhoogt de kwaliteit en continuïteit van je dienstverlening.
Kmo’s die hier geen aandacht aan besteden, zullen steeds vaker naast een contract grijpen.
Reden 4. Sterke reputatie
Ben je als kmo het slachtoffer van een grote cyberaanval? Dan loop je ook reputatieschade op. Dit verzwakt je positie in de markt.
Door te investeren in cyberveiligheid verklein je de kans op beschadiging van je reputatie. Je onderscheidt je ook ten opzichte van de concurrentie, die misschien wel op een dag getroffen wordt.
Het resultaat is een hoger aanzien in de markt. Een sterkere reputatie.
👉 Cybersecurity is vandaag een uniek verkoopargument. Lees "Cybersecurity geeft ons een sterkere reputatie en marktpositie", ondervinden ze bij Remedus
Reden 5. Veerkracht en snel herstel
Bij het verbeteren van je cyberveiligheid bouw je ook de juiste processen in om met een mogelijk cyberincident om te gaan.
👉 Je kan al veel zelf doen om je onderneming te beschermen. Lees 10 tips om je onderneming beter te beveiligen tegen hackers
Zo maak je je kmo veerkrachtiger. Je behoudt altijd de regie en bent in staat om de bedrijfskritische processen snel te herstarten.
“Want ook hoe je met een cybercrisis omgaat, is bepalend voor het vertrouwen dat klanten en de markt je geven”, weet Koen.
Conclusie: Cybersecurity is een belangrijke groeifactor voor je succes.